קרם הגנה מינרלי – בחירה טובה לך ולסביבה

  • קטגוריה:כללי

מחקרים רבים מעידים על כך כי מניעת סרטן העור אפשרית בעזרת ההגנה הנכונה. בנוסף להקפדה על חבישת כובע ולבישת בגדים המגנים עלינו מפני השמש, רופאי עור מדגישים את החשיבות של שימוש בקרם הגנה בכל יום.

קיימים כיום בשוק שני סוגים של קרמים להגנה מפני השמש, קרם הגנה מינרלי/טבעי וקרם הגנה כימי. אף ששני סוגי הקרמים הללו מגנים על העור מפני סרטן העור, כוויות שמש והזדקנות מוקדמת, הם שונים זה מזה באופן משמעותי.

מהם ההבדלים בין קרם הגנה מינרלי/טבעי לקרם הגנה כימי?

קרם ההגנה טבעי, המכיל רכיבים טבעיים בלבד, מספק הגנה משמעותית מהשמש ואינו פוגע בסביבה. החומרים הפעילים בקרם הגנה טבעי הם המינרלים תחמוצת אבץ ו/או טיטניום דו חמצני. שתי תרכובות הנחשבות בטוחות לשימוש בתכשירי קוסמטיקה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי. קרם הגנה כימי, לעומת זאת, כולל בדרך כלל אוקסיבנזון, אבובנזון, אוקטינוקסט, אוקטוקרילן, הומוסלאט ואוקטיזלט. רכיבים אלו מאושרים כיום על ידי מנהל המזון והתרופות בכמויות מסוימות, אך נמצאים תחת בדיקה. מחקרים עדכניים מראים שחלק מהרכיבים בקרם ההגנה הכימי נספגים בזרם הדם, לעיתים מעבר לרמות בטוחות, וכי יש צורך בנתונים נוספים כדי לוודא כי השימוש בהם בטוח.

בעוד שקרם הגנה טבעי יוצר מחסום בין העור לקרני אולטרה סגול (UV) מזיקות. קרם הגנה כימי נספג אל תוך העור וסופג קרני UV לפני שהוא מסנן אותם בחזרה אל מחוץ לעור. לרוב, קיים עיכוב של רבע שעה עד 30 דקות בין מריחת קרם ההגנה הכימי להגנה מלאה מפני השמש.

מקדם ההגנה מפני השמש (SPF) מודד את רמת החשיפה לשמש הנדרשת כדי לגרום לכוויות שמש בהשוואה לעור לא מוגן, ללא קשר לזמן השהייה בשמש. לדוגמה, קרם הגנה עם 30 SPF מספק לעור פי 30 יותר הגנה ביחס לעור ללא קרם הגנה כלל (כל עוד משתמשים בו כל שעתיים או פחות אחרי מגע עם מים). מסנני קרינה טבעיים הם בדרך כלל בעלי מקדמי הגנה של כ-30 או 40SPF , בשל המרכיבים המינרליים שלהם והאופן שבו הם מיוצרים. מסנני קרינה כימיים, לעומת זאת, יכולים להציע SPF גבוה יותר, אך מומחים מזהירים כי מקדם גבוה יותר אינו בהכרח טוב יותר. מוצר בעל מקדם הגנה של SPF 30 כבר מגן מפני 97% מקרני ה-UVB , לפי האיגוד האמריקאי לדרמטולוגיה. מקדמי הגנה גבוהים יותר עשויים להציע מעט יותר הגנה, אך אין קרם הגנה שיכול לחסום מאה אחוז מקרני ה-UVB. בנוסף, קרמים בעלי מקדם הגנה גבוה יותר אינם נשארים על העור למשך זמן רב יותר ויש למרוח אותם מחדש על העור כל שעתיים לפחות.

תכשירים מומלצים:

ברמה הסביבתית, בשונה מתחמוצת אבץ וטיטניום דו חמצני, המרכיבים העיקריים במסנני קרינה כימיים גורמים לפגיעה משמעותית במערכות האקולוגיות. מחקרים מראים כי זיהום אוקסיבנזון במי האוקיינוס מהווה איום על חיות הבר, שוניות האלמוגים ובתי הגידול של עשב ים, עד כדי כך שב-2021 נאסרה בהוואי מכירה והפצה של מסנני קרינה המכילים אוקסיבנזון ואוקטינוקסט. מחקרים גם מראים שהחומרים אוקסיבנזון, אוקטוקרילן ואוקטינוקסט, אשר קשה לנטרל ולהסיר אותם, קיימים כיום במקורות מים רבים ברחבי העולם. כימיקלים אלו נחשפו גם במינים שונים של דגים ברחבי העולם, מה שחוקרים חוששים שיכול להשפיע לרעה על שרשרת המזון.

רופאי עור מסכימים כי בשימוש נכון, מסנני קרינה מינרליים הינם יעילים כל עוד מקדם ההגנה מהשמש הוא לפחות 30 SPF ונעשה שימוש בכמות מספקת כדי להגן על העור מפני השמש. היתרון המשמעותי של קרם הגנה מינרלי הוא שהרכיבים הטבעיים שלו בטוחים ואינם נספגים בעור. הרכיבים הטבעיים גם טובים יותר לסביבה ואינם פוגעים בחיות בר החיות במים שבהם אנו מתרחצים.

כיצד בוחרים קרם הגנה?

אם אתם מעוניינים לנסות קרם הגנה טבעי, כדאי להתייחס לשיקולים הבאים בעת חיפוש המותג המתאים ביותר עבורכם.

בחרו קרם הגנה בעל ספקטרום רחב, תכשירים מסוג זה כוללים הגנה הן מפני קרני UVB והן מפני קרניUVA  , העשויים לגרום לסרטן העור ולהוביל לכוויות שמש ולהזדקנות מוקדמת של העור. קרם הגנה מינרלי לרוב אינו בעל מקדם הגנה גבוה, אך רופאי עור מדגישים את החשיבות של שימוש בקרם עם מקדם הגנה של  30  SPF לפחות, כדי להבטיח הגנה מספקת.

קיימים בשוק קרמים להגנה מפני השמש שעשויים לכלול את המילים "טבעי" או "מינרלי", אבל עדיין מכילים כימיקלים. מומלץ לקרוא גם את רשימת הרכיבים כדי לוודא שאין בתכשיר אוקסיבנזון וכימיקלים נוספים. 

קרם הגנה עמיד במים מספק הגנה גם כשאתם שוחים או מזיעים, אך על פי מנהל המזון והתרופות האמריקאי אין כיום בשוק קרם הגנה העמיד לחלוטין במים וכל הפורמולות יישטפו מן העור בסופו של דבר. התוויות של קרם ההגנה נדרשות לציין את מספר הדקות שבהן קרם ההגנה יישאר יעיל בזמן שחייה או הזעה, וכן הוראות לשימוש חוזר.

אם אתם מתלבטים לגבי רכישה של קרם הגנה מינרלי בגלל השכבה הלבנה שחלק מן המוצרים הטבעיים משאירים על העור, תשמחו לדעת כי אף שבעבר רבים מתכשירי ההגנה המינרליים השאירו שכבה כזו, שלא נספגה בעור, קיימים כיום תכשירים מינרליים רבים המספקים הגנה ללא שאריות לבנות, כך שתוכלו להראות מצוין ולהישאר בטוחים מחשיפה מזיקה לשמש.

תכשירים מומלצים:

×

עגלת קניות

Open chat
אפשר לעזור לך?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
להתייעצות עם רוקח לחצו על הכפתור >>>