טיפול טבעי ויעיל בפיסורה וטחורים

  • קטגוריה:כללי

בריאות אנו-רקטלית, כלומר בריאות  פי הטבעת והרקטום, היא נושא חשוב שאינו מדובר כמעט למרות העובדה שהוא בעל השפעה מכרעת על איכות החיים של רבים. יש חשיבות רבה לכך שהסובלים מבעיות בתחתית צינור העיכול ידעו שאלו מצבים נפוצים מאוד ואין כל בושה בחיפוש ריפוי להם.  

טחורים ופיסורה הן, כאמור, בעיות נפוצות מאוד. ע"פ נתוני משרד הבריאות האמריקאי כ-75% מהאמריקאים יסבלו בשלב כלשהו בחייהם מטחורים וכ-4.4% מהאוכלוסייה סובלת מהם בכל רגע נתון.

לפי כמות הפניות אלינו בנושא, ובהתחשב בכך שסטרס והריון הם חלק מגורמי הסיכון להתפתחות טחורים- סביר להניח כי אחוז הסובלים מטחורים בארץ  גבוה אף יותר.  

נתונים אפידמיולוגיים לגבי פיסורה אנאלית אינם ידועים אך גם כאן מדובר בתופעה שכיחה מאוד אצל נשים וגברים בכל גיל, ואף אצל תינוקות. 

לעתים קרובות, אנו מקבלים פניות מאנשים שמזהים שהם סובלים מבעיה אנו-רקטלית כלשהי  אך אינם בטוחים אם מדובר בטחורים או בפיסורה. ואכן, גורמי הסיכון והמופע של טחורים ופיסורה יכולים להיות דומים. יחד עם זאת, מדובר במצבים רפואיים שונים שההיגיון בטיפול בהם שונה גם כן (לפיכך- גלו חשדנות כלפי מוצרים בשוק המבטיחים לטפל בשניהם).
האבחנה בין טחורים לפיסורה נעשית ע"י רופא, אך משום שלעתים עובר זמן עד שניתן להגיע לפגישה רפואית להלן מופיע הסבר קצר על ההבדל בין שני המצבים, לאחר מכן מפורטות דרכי טיפול טבעיות ובטוחות מומלצות ועצות כלליות לאורח חיים למניעה ולטיפול.     

תכשירים מומלצים:

מה ההבדל בין טחורים ופיסורה?

טחורים הם התרחבות של כלי דם באזור פי הטבעת. למעשה, טחורים הם חלק תקין מן האנטומיה שלנו ותפקידם הוא לסייע באיטום פי הטבעת. אולם במצבים שונים, לרוב על רקע לחץ תוך בטני במקרי עצירות, הריון, סטרס או מאמץ פיזי, הם מתנפחים ונחשבים למצב פתולוגי. טחורים יכולים להופיע כטחורים פנימיים או חיצוניים. טחורים פנימיים מתפתחים בחלק הפנימי של פי הטבעת ובתחתית הרקטום ומכוסים ברירית המעי הגס. לפיכך, טחורים פנימיים לרוב כואבים פחות, אך נוטים לדמם יותר, מטחורים חיצוניים.

פיסורה, לעומת זאת, היא סדק בפי הטבעת. היא מתאפיינת בכאב חזק וחד בזמן היציאות ובעיקר לאחריהן ולעתים כוללת גם דימום קל, גירוי וגרד.  כיוון שאזור זה נוטה לזיהום באופן טבעי, לעיתים מופיע גם זיהום המונע או מעכב את הריפוי.

קל יחסית להבדיל בין פיסורה לבין טחורים חיצוניים שהם בולטים ורגישים למגע המופיעים סביב פי הטבעת. טחורים פנימיים, לעומת זאת, הם חמקניים יותר וההופעה שלהם יכולה להשתנות בהתאם לחומרה- החל ממעט דם או כאב קל בזמן יציאה ועד בליטה החוצה של הטחור בזמן מאמץ או באופן קבוע. בכל אופן, בכל הופעה של דימום חדש ממערכת העיכול יש לפנות בהקדם לבדיקה רפואית.  ההבדלים בין המצבים השונים מסוכם בטבלה הבאה:


 

תיאור

דימום

כאב

טחורים חיצוניים

התרחבות כלי דם בחלק החיצוני של פי הטבעת

ללא דימום

הטחורים רגישים למגע וכואבים

טחורים פנימיים

התרחבות כלי דם בחלק הפנימי של פי הטבעת והרקטום

ייתכן דימום

ללא כאב או כאב קל

פיסורה אנאלית

סדק/ פצע באיזור פי הטבעת

ייתכן דימום

כאב חזק בעיקר לאחר יציאה

 

טיפול טבעי בטחורים ובפיסורה

  1. צמחי מרפא

ישנם צמחים רבים המתאימים לטיפול בפיסורה ובטחורים. בבית המרקחת אנו אוהבות לשלב תמציות צמחים יחד עם שמנים אתריים בקרמים ובנרות רקטליים, ורואות תוצאות מעולות כתוצאה מהשימוש בהם. כך למשל שרף המור (myrrah) בעל ההשפעה המצמתת, נוגדת הזיהום והדלקת על רקמות ריריות הוא רכיב מרכזי בקרם ובנרות שלנו לפיסורה- "פיסגל", לצד צמחים מרגיעים ומשככי כאב כמו קלנדולה והיפריקום. 

במקרה של טחורים, לעומת זאת, נרצה לכווץ ולצמת חזרה את כלי הדם ע"י חיזוקו- פעולה שצמחי ההמליס (Hamamelis) וערמונית הסוסים (Aesculus hippocampus) שנמצאים בקרם ובנרות רקטליים שלנו- "המוגל"- עושים ביעילות מרשימה.

מיצויי צמחי המרפא שלנו מגיעים מבתי חרושת לתרופות בהם מתקיימת הקפדה על מיצוי חלקי הצמח הפעילים מצמחים טריים המבטיחה את יעילות התכשירים. כאשר אנחנו מורחים קרם חיצוני למטרה רפואית, בניגוד ללקיחה פנימית, אנחנו ממש יכולים לראות את התקדמות הטיפול. למרות שייעדנו את הפורמולות שלנו לנשים בהריון ולנשים מניקות במקור, תכשירים אלו הם כבר מזמן בגדר קו טיפולי ראשון יעיל לכולם.

  1. הומאופתיה

המטריה מדיקה ההומאופתית היא תוצר של תצפיות וניסויים שנערכו ע"י הומאופתים באופן מתמשך החל מגילוי ההומאופתיה במאה ה-18 ע"י הרופא הגרמני סמואל האנמן. אחד מההיבטים המייחדים את ההומאופתיה היא בהתאמת הסוכן הטיפולי, הנקרא "רמדי" בעגה המקצועית, לתמונת הייחודית שמציג המטופל כמכלול, ולא למחלה כיישות עצמאית ערטילאית. לפיכך, אין תחליף להתאמה המדויקת הנעשית ע"י הומאופת מיומן. יחד עם זאת, מניסיוננו גיבשנו פורמולות כלליות המכילות מספר רמדיז שונות כמו למשל aesculus המועילה כאשר יש תחושה של מקלות שהוחדרו לפי הטבעת עם כאב המקרין לגב, Hamamelis המועילה כאשר החולה מרגיש חלש ומותש וקיימת חולשה ורידית או rathania המועילה כאשר קיים כאב רב לאחר התרוקנות.

הפורמולה ההומאופתית שלנו לטחורים- hemogal drops והפורמולה ההומאופתית שלנו לפיסורה- fisshom drops מומלצות בעיקר במצבים כרוניים.

תכשירים מומלצים:

המלצות כלליות:

  • תזונה – במקרה של טחורים ובמיוחד במקרה של פיסורה, חשוב לשמור על יציאות רכות. הרבו בשתיית מים ובאכילת פירות וירקות טריים. מומלץ להוסיף גם סיבים תזונתיים הנמצאים בדגנים מלאים ובקטניות, אולם אם אינכם רגילים לכך יש לעשות זאת בהדרגה ובזהירות כדי לא להכביד עוד יותר על דרכי העיכול.

במידה והצואה עדיין קשה ניתן לקחת משלשל אוסמוטי כמו פוליאתלן גליקול ("נורמלקס") הנמכר בבתי מרקחת ללא מרשם ובטוח יותר לשימוש מהמשלשלים האקטיביים המופקים מצמחים. לחילופין, נסו את המתכון של הרוקחת שלנו דליה: "להשרות שזיפים מיובשים במים ללילה. לשתות את המים. ניתן כמובן גם לאכול הפרי." 

  • אמבטיות ישיבה/מגבוני מגנזיום – במקרה של טחורים ישיבה במים קרים עם או בלי מלח אמבט (מגנזיום סולפאט) עשויה להרגיע ולכווץ את כלי הדם. לחילופין ניתן להשתמש בקומפרסים של מגנזיום אותם מומלץ לשמור אותם במקרר להגברת היעילות. יש להניח קומפרס 20-30 על האזור.

  • יציאות – אחד מהגורמים המרכזיים הן לטחורים והן לפיסורה היא ישיבה מאומצת על האסלה. הישיבה על האסלה צריכה להיות רפויה ככל הניתן, אידיאלית בכריעה, אך גם רגליים פשוטות קדימה יכולות לעזור במניעה של מתיחה באזור. חשוב לשמור על היגיינה, במיוחד במקרה של פיסורה שהנטייה שלה היא להזדהם. ככל הניתן יש לנקות את האזור במים וסבון עדין נטול כימיקלים. במקרה של פיסורה מומלץ לשמור על לחות באזור בין היציאות ע"י משיחה של שמן קוקוס/אובליפיחה/ הליקריסום. 

עדיין לא בטוחים אם אתם/ן סובלים/ות מטחורים או מפיסורה או כיצד ניתן לטפל? צרו איתנו קשר ונשמח להעניק ייעוץ בווטסאפ: 050-7676906 או בטלפון: 03-5223358 

×

עגלת קניות

Open chat
אפשר לעזור לך?
שלום, אנחנו כאן כדי לעזור!
להתייעצות עם רוקח לחצו על הכפתור >>>